Autor Wiadomość
piechocinski1
PostWysłany: Śro 20:05, 13 Maj 2009    Temat postu: Więcej pieniedzy na tabor

Więcej pieniędzy na tabor

Na początku maja Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw:
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, o Funduszu Kolejowym, o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a także o transporcie kolejowym. Podstawowym celem zmian jest poprawa standardów obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. To również następstwo zobowiązań wynikających z uchwały Rady Ministrów w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

W umowie z samorządami z początku grudnia 2008 r. Rada Ministrów zobowiązała się do podwyższenia od 2010 r. udziału województw w podatku dochodowym od osób prawnych, czyli CIT, o 0,75 punktu procentowego, to jest z 14% do 14,75%. W związku z koniecznością dostosowania polskiego prawodawstwa do norm unijnych dokonano też zmiany ustawy
o transporcie kolejowym polegającej na zmianie definicji umowy o świadczenie usług publicznych.

Jednym z instrumentów tych zmian jest postulowana przez samorządy województw pomoc finansowa z Funduszu Kolejowego (ustawowo powołanego funduszu celowego obsługiwanego przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego) stanowiącego przychód
z opłaty paliwowej. Uelastycznienie i usprawnienie zarządzania środkami Funduszu nastąpi poprzez stworzenie ministrowi właściwemu do spraw transportu możliwości dokonywania przesunięć środków pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi ujętymi w programie rzeczowo – finansowym w ramach limitu określonego na te zadania. Zmiana ta wynika
z dotychczasowych trzyletnich doświadczeń w zakresie funkcjonowania i wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego.

Zatwierdzone przez Sejm przepisy tworzą podstawy prawne i tryb okresowej pomocy dla samorządów województw w latach 2009 – 2015. Wynosiłaby ona 100 mln zł, a w roku 2009 – 200 mln zł. Przewidziane środki, o których mowa, biorą się z innego podziału wpływów
z opłaty paliwowej. Przychody Krajowego Funduszu Drogowego zostaną pomniejszone o 200 mln zł w tym roku, a potem po 100 mln w latach następnych. Tak więc kwota podziału będzie taka, że 80% wpływów z opłaty paliwowej, pomniejszone w pierwszym roku o 200 mln, a w latach następnych o 100 mln, będzie zasilało Krajowy Fundusz Drogowy, a 20% wpływów
z tejże opłaty paliwowej – plus owe 200 mln, a potem 100 mln – będzie zasilało Fundusz Kolejowy.

Podstawowym celem projektowanych zmian jest potrzeba poprawienia standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. Projekt ustawy wprowadza dodatkowy strumień pieniędzy do samorządów wojewódzkich na wsparcie realizowanych przez nie zadań z zakresu przewozów regionalnych. Środki mogą zostać przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup lub modernizacja), jak i operacyjne (naprawy) dotyczące pojazdów kolejowych. Będą nimi dysponowały samorządowe Przewozy Regionalne.

Wszyscy wiemy, w jakim stanie jest tabor (statystyczny elektryczny zespół trakcyjny wykorzystywany w publicznych przewozach regionalnych ma ponad 25 lat, podobny wiek mają wagony i lokomotywy będące własnością spółki), wiemy, że wymaga on głębokiej modernizacji. Program inwestycyjny w zakresie zakupu i unowocześniania taboru obejmuje szereg elementów. Oprócz 100 mln rocznie od roku 2010 do 2015 z Funduszu Kolejowego na modernizacje i inwestycje w tabor przeznaczone zostanie 700 mln z rezerwy celowej budżetu państwa plus 175 mln euro z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”, pod warunkiem, że spółka wyłoży drugie tyle.

Łącznie będzie to kwota 7,5 mld zł do roku 2020, z czego 3,6 mld zł do roku 2015. Rząd zobowiązał się w porozumieniu, że z tych 3,6 mld zł bezpośrednio sfinansuje 58,5% wartości tego programu (przeliczając euro po 4 zł).

Janusz Piechociński,
wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group