UWIELINY - forum mieszkańców i sympatyków miejscowości
Zapraszam wszystkich do rozmowy
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum UWIELINY - forum mieszkańców i sympatyków miejscowości Strona Główna
->
off topic
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Uwieliny - nasza miejscowość
----------------
WAŻNE - PRZECZYTAJ
Dzień Dobry ...
Informacje dla mieszkańców
Gmina, Powiat
UWIELINY
Iza Ratajczyk- wieści różne
Wieści z Komendy Powiatowej Policji w Piasecznie
NAMIARY
Okolice
IMPREZY
off topic
Szkoła w Uwielinach
Ogłoszenia
----------------
Sprzedam
Kupię
Inne
Reklama
Dam Pracę
Szukam Pracy
do ADMINA
----------------
co zmienić, dodać
materiały na stronę ...
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
piechocinski1
Wysłany: Śro 20:05, 13 Maj 2009
Temat postu: Więcej pieniedzy na tabor
Więcej pieniędzy na tabor
Na początku maja Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw:
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, o Funduszu Kolejowym, o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a także o transporcie kolejowym. Podstawowym celem zmian jest poprawa standardów obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. To również następstwo zobowiązań wynikających z uchwały Rady Ministrów w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.
W umowie z samorządami z początku grudnia 2008 r. Rada Ministrów zobowiązała się do podwyższenia od 2010 r. udziału województw w podatku dochodowym od osób prawnych, czyli CIT, o 0,75 punktu procentowego, to jest z 14% do 14,75%. W związku z koniecznością dostosowania polskiego prawodawstwa do norm unijnych dokonano też zmiany ustawy
o transporcie kolejowym polegającej na zmianie definicji umowy o świadczenie usług publicznych.
Jednym z instrumentów tych zmian jest postulowana przez samorządy województw pomoc finansowa z Funduszu Kolejowego (ustawowo powołanego funduszu celowego obsługiwanego przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego) stanowiącego przychód
z opłaty paliwowej. Uelastycznienie i usprawnienie zarządzania środkami Funduszu nastąpi poprzez stworzenie ministrowi właściwemu do spraw transportu możliwości dokonywania przesunięć środków pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi ujętymi w programie rzeczowo – finansowym w ramach limitu określonego na te zadania. Zmiana ta wynika
z dotychczasowych trzyletnich doświadczeń w zakresie funkcjonowania i wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego.
Zatwierdzone przez Sejm przepisy tworzą podstawy prawne i tryb okresowej pomocy dla samorządów województw w latach 2009 – 2015. Wynosiłaby ona 100 mln zł, a w roku 2009 – 200 mln zł. Przewidziane środki, o których mowa, biorą się z innego podziału wpływów
z opłaty paliwowej. Przychody Krajowego Funduszu Drogowego zostaną pomniejszone o 200 mln zł w tym roku, a potem po 100 mln w latach następnych. Tak więc kwota podziału będzie taka, że 80% wpływów z opłaty paliwowej, pomniejszone w pierwszym roku o 200 mln, a w latach następnych o 100 mln, będzie zasilało Krajowy Fundusz Drogowy, a 20% wpływów
z tejże opłaty paliwowej – plus owe 200 mln, a potem 100 mln – będzie zasilało Fundusz Kolejowy.
Podstawowym celem projektowanych zmian jest potrzeba poprawienia standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. Projekt ustawy wprowadza dodatkowy strumień pieniędzy do samorządów wojewódzkich na wsparcie realizowanych przez nie zadań z zakresu przewozów regionalnych. Środki mogą zostać przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup lub modernizacja), jak i operacyjne (naprawy) dotyczące pojazdów kolejowych. Będą nimi dysponowały samorządowe Przewozy Regionalne.
Wszyscy wiemy, w jakim stanie jest tabor (statystyczny elektryczny zespół trakcyjny wykorzystywany w publicznych przewozach regionalnych ma ponad 25 lat, podobny wiek mają wagony i lokomotywy będące własnością spółki), wiemy, że wymaga on głębokiej modernizacji. Program inwestycyjny w zakresie zakupu i unowocześniania taboru obejmuje szereg elementów. Oprócz 100 mln rocznie od roku 2010 do 2015 z Funduszu Kolejowego na modernizacje i inwestycje w tabor przeznaczone zostanie 700 mln z rezerwy celowej budżetu państwa plus 175 mln euro z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”, pod warunkiem, że spółka wyłoży drugie tyle.
Łącznie będzie to kwota 7,5 mld zł do roku 2020, z czego 3,6 mld zł do roku 2015. Rząd zobowiązał się w porozumieniu, że z tych 3,6 mld zł bezpośrednio sfinansuje 58,5% wartości tego programu (przeliczając euro po 4 zł).
Janusz Piechociński,
wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin